Hz. Safvan Bin Muattal ve Adıyaman Bölgesinin İslamlaşması
Hasur Meselesi
Meselenin burasında Hz. Safvan b. Muattal’ın hasur yani erkekliğinin olmadığı iddiasına temas etmemiz gereklidir. Bazı kaynaklar onun erkekliğinin olmadığını belirtirler. Bunun da İfk Olayı’ndaki mesele konusunda Allah’ın Hz. Peygamber’in zevcesini mucizevî bir şekilde nasıl temizlediğinin gerçek bir kanıtı olduğunu belirtirler. Bu görüşlerine delil olarak da Hz. Safvan b. Muattal’ın İfk Olayı’nı duyması üzerine sarf ettiği “Vallahi haram yere hiçbir dişinin eteğini kaldırmadım.” sözünü gösterirler.
Ancak bu mesele de problem bulunmaktadır. Bu iddia daha çok tahmine dayalı bir yorum olarak gözükmektedir. Eğer böyle bir durum olsaydı Medine’de bulunan ve bu konuyu bilen insanlar tarafından ortaya konurdu. İfk Olayı tartışmalarının yaşandığı bir ay boyunca bu durum gündeme taşınırdı. Ancak hiçbir zaman böyle bir durum olmamıştır.
Ayrıca Hz. Safvan b. Muattal, evli bir sahabedir. Daha sonra aktaracağımız şekilde o, eşinin çok ibadetten dolayı kendisine karşı kadınlık görevini tam olarak yapmadığını, genç bir erkek olarak sabredemediğini açıkça bizzat Hz. Peygamber’e şikâyet eden birisidir. İbare aynen şöyledir:
وَأَنَا رَجُلٌ شَابٌّ فَلَا أَصْبِرُ
“Ben genç bir adamım, sabredemiyorum”
Bu rivayetler onun hasur(iktidarsız) olduğu iddiasını çürütmektedir.
Hz. Safvan b. Muattal’ın: “Vallahi haram yere hiçbir dişinin eteğini kaldırmadım.” sözüne gelince, bu sözü “harama el uzatmadım” anlamında söylemiş olmalıdır. Değilse “gücüm yoktu bu sebeple harama el uzatamadım” anlamında söylediğini varsaymak pek uygun değildir kanaatindeyiz. Sonuçta o, evli bir erkektir, hasur değildir.
Esasen bu olayın başka bir olayla karıştırıldığını tahmin ediyoruz. Hz. Peygamber’in Mısırlı cariyesi olup oğlu İbrahim’in annesi olan Mariye’nin yanına yine Mısırlı zenci bir köle olan birisi gelip gidiyordu. İnsanlar dedikodu yapmaya başlayınca meseleyi öğrenmek için Hz. Ali görevlendirildi. Hz. Ali bu köleyi sıkıştırınca onun iktidarsız (hadım edilmiş olduğunu)olduğunu gördü ve mesele böylece kapanmış oldu.
Muhtemelen Mariye konusunda Hz. Peygamber’in ailesinin bu şekilde temizlenmesi olayı, İfk Olayı ile karıştırılmıştır. Ve kitaplara sanki bu olay da bu şekilde olmuş gibi aktarılmıştır. Esasen konu aktardığımız şekilde olmalıdır. İki olay birbiriyle karıştırılmıştır.
<< Önceki Sayfa - Sonraki Sayfa >>
|
|